Plánujete miminko? Být v kondici vám k němu pomůže

Že nejste zvyklá se pravidelně hýbat a při vyslovení slova „běhání“ vám naskakuje husí kůže? Možná je na čase s tím něco udělat, zvlášť, pokud už začínáte pokukovat po výbavičce. Základním předpokladem pro úspěšné otěhotnění je pohybová kondice a v tom nejlepším případě i ideální váha (tu zjistíte výpočtem BMI, tedy body mass indexu).

Nadváha (ale stejně tak i podváha) žádoucímu početí příliš nepřispívají. S přibývajícími kily se navíc objevují nejrůznější rizika, která mohou nešťastně poznamenat průběh těhotenství i samotný porod. Pokud tedy máte nějakých těch pár kil navíc, začněte s nimi raději něco dělat – a to co nejdříve. Správný a hlavně pravidelný pohyb vám v kombinaci s úpravou jídelníčku pomůže s redukcí hmotnosti, zbaví vás škodlivého stresu a také přinese do vašeho života spoustu pozitivní energie, která je pro úspěšné plánování miminka velice důležitá. Když k tomu všemu ještě přidáte ty správné látky (vyzkoušet můžete třeba náš FolGravid GravidPLAN®), půjde vše samo. 

V začátcích si nebojte říct o pomoc

Zdravá žena by se měla aktivnímu pohybu věnovat minimálně třikrát týdně. Předpokladem k tomu, abyste u takového tempa vydržela, je hlavně ta správná motivace. A tou určitě není ručička na vaší osobní váze. Cvičení vás musí především bavit. Ideálním způsobem, jak začít, je pořídit si správného parťáka, který vždy bude tou správnou pákou, která vás zvedne z gauče. Nebo si rovnou zaplatit profesionálního trenéra, který vám navrhne tréninkový plán na míru vašim možnostem a pomůže vám překonat počáteční krize.

Zejména v začátku nemá cenu překračovat vlastní hranice, hýbejte se tak, jak je vám příjemné. A postupně přidávejte. Uvidíte, že po pár týdnech si vypěstujete na cvičení návyk a už si nebudete umět představit život bez pohybu. Začněte delšími procházkami, přidejte posilování (jednoduché cviky zvládnete i doma) a nezapomeňte ani na pořádné protahování. Dostatečnou flexibilitu v těhotenství určitě oceníte – nejen při zavazování tkaniček. 

Fit i v těhotenství – nezapomínejte naslouchat vlastnímu tělu

Jak je známo, čím spokojenější maminka, tím šťastnější miminko. Pokud jste před otěhotněním byla zvyklá na aktivní režim, není třeba následujících 9 měsíců jen ležet s nohama nahoře. Každá těhulka si určitě najde tu správnou aktivitu, aby se udržela v kondici i během těhotenství. Možností máte spoustu.

Vhodné sporty v těhotenství

  • tanec,
  • plavání,
  • jízda na kole,
  • jóga, pilates či tai-chi,
  • outdoorové kondiční lekce,
  • cvičení na míči apod.

V těhotenství raději vynechte

  • drastičtější posilování (zejména oblasti břišních svalů),
  • extrémní sporty,
  • horolezectví (hrozí prudké nárazy),
  • lyžování,
  • bojové sporty,
  • vše, u čeho se necítíte příjemně. 

Vždy je mnohem lepší pokračovat v omezené míře ve sportu, na jaký je vaše tělo již delší dobu zvyklé. Pokud i tak budete chtít vyzkoušet něco nového, nezapomeňte se vždy poradit se svým gynekologem a s novou aktivitou raději počkejte po skončení rizikového prvního trimestru.

V prvních měsících pozor na prudké pohyby

Obecně platí, že od prvního měsíce těhotenství je dobré tělo chránit před prudkými pohyby, švihy a dopady. Namísto oblíbeného volejbalu či skákání přes švihadlo raději do svého programu zařaďte delší procházky, jízdu na kole nebo vyzkoušejte lekce jógy. Pod dohledem zkušeného lektora vám jóga pomůže posílit svaly v oblasti bederní páteře, které v těhotenství často velmi trpí. Vždy ale respektujte své aktuální pocity, volte raději jemné relaxační polohy a soustřeďte se na dechová cvičení.

Sportovat můžete tak často, jak jen budete chtít. Neexistují žádné tabulky ani výpočty toho, kolik byste denně měla uběhnout, příroda to ale zase chytře vyřešila za nás. Stačí naslouchat svému tělu, respektovat únavu a hranici vašich možností.

Těžko na cvičišti, lehko na porodním sále

Podle mnoha odborných výzkumů fyzická aktivita v těhotenství připravuje ženské tělo na nastávající porod. Říká se, že průměrný porod je náročný stejně tak jako osmdesátikilometrový pochod a to už je docela fuška, co myslíte? V oné hodině „H“ budete děkovat za každý vyběhnutý schod i procházku, myslete na to raději včas.

Nezapomeňte také dodat tělu všechny potřebné látky, které připraví váš organismus na těhotenství. Vyzkoušejte třeba náš doplněk stravy FolGravid® s obsahem DHA a kyseliny listové. Jen tak budete po celou dobu těhotenství v dokonalé harmonii s vaším tělem a i porod zvládnete levou zadní. Budeme vám moc držet palce! :-)