Upravit stránku

Jak jíst, když se chystáte na miminko

Jeden rok marného snažení o miminko už odborníci nazývají neplodností. V současné době se problémy s početím týkají každé 7. maminky a počet párů bojujících s neplodností se rok od roku nezastavitelně zvyšuje. Přitom stačí málo a často skloňovaná rizika se vám úspěšně vyhnou. Začněte třeba změnou jídelníčku, která vaše tělo lépe připraví na početí, dostanete se do kondice a svému miminku dáte díky vyváženému poměru živin v prvních měsících jeho vývoje to nejlepší.

Co je dobré pro vás i vaše miminko

Velmi nízká či naopak vysoká váha u žen způsobuje nepravidelnosti cyklu a ovulace. Vaječníky a tukové buňky produkují hormon estrogen, který má přímý vliv na ovulaci. V případě podvýživy tělo nemusí produkovat dostatek estrogenu, ovulace může tedy úplně vymizet, zatímco při obezitě je produkce estrogenu zase příliš velká. Pokud se tedy rozhodnete pro plánování miminka a spadáte do jedné z rizikových kategorií, začněte na nápravě pracovat co nejdříve.

Strava by přirozeně měla být co nejpestřejší, nevhodné jsou zejména jednostranné diety (např. veganství), nepravidelnost stravy a nadměrná konzumace nevhodných potravin – slazené nápoje, těžce stravitelná jídla, káva či alkohol. Na výběr správných potravin se soustřeďte už při nakupování, nezapomínejte především na:

  • ovoce a zeleninu (nebojte se vyzkoušet i méně známé druhy),
  • maso (zejména ryby, netučnou drůbež nebo králičí maso),
  • celozrnné těstoviny, rýži či pečivo,
  • mléčné výrobky,
  • kvalitní ruky rostlinného původu.

Nezapomínejte ani na dostatečný pitný režim. Několik měsíců před otěhotněním byste si měla vytvořit návyk a během dne vypít minimálně 2 litry tekutin. Vhodná je samozřejmě čistá voda (výborná s kapkou citronové šťávy či lístky čerstvé máty), různé bylinkové čaje nebo 100% ovocné džusy.

Ženy, které denně vypijí minimálně půl šálku zeleného čaje, mohou až zdvojnásobit šanci na otěhotnění. Naopak se nedoporučuje přílišná konzumace kávy (rozhodně ne víc jak 2 šálky denně) a raději úplně zapomeňte na alkohol. Nejen, že snižuje úspěšnost početí až o 50 %, ale zejména v prvních měsících těhotenství má velmi negativní vliv na vývoj plodu.

Kyselina listová pro zdraví vašeho miminka

Kyselina listová spadá do kategorie vitaminů B a je nezbytná zejména pro zdravý vývoj plodu, rozvoj jeho mentálních funkcí, emočního zdraví či srdce. Do svého jídelníčku by měla každá žena plánující početí zařadit potraviny či potravinové doplňky obsahující kyselinu listovou, aby snížila riziko nejrůznějších vývojových vad u svého miminka (např. rozštěp nervové trubice). Doporučená denní dávka kyseliny listové činí 400 mikrogramů a najdete ji v kvasnicích, chřestu, fazolích, špenátu nebo v červené řepě.

Všechny důležité látky v jediném sáčku

Vzhledem k tomu, že je velmi náročné získat potřebné množství kyseliny listové přímo z přírodních zdrojů (vitaminy se ztrácí zejména při tepelné úpravě), doporučuje se nastávajícím maminkám užívat nejrůznější doplňky stravy. V případě, že se i vy rozhodnete sáhnout po této variantě, nezapomeňte se raději poradit se svým lékařem. Vyzkoušet můžete třeba náš FolGravid GravidPLAN®, který jsme vyvinuli na míru všem ženám plánující početí.

FolGravid GravidPLAN® obsahuje aktivní formu kyseliny listové s osvědčenou značkou Quatrefolic® doplněné zinkem, jódem a vitaminem B6. Namísto tobolek je k dostání v dobrých lékárnách či v našem eshopu Farmax ve formě praktických sáčků, které stačí rozpustit ve vodě a pohodlně vypít. Jeho pravidelným užíváním zvýšíte šanci na úspěšné otěhotnění a výrazně přispějete ke zdravému vývoji vašeho miminka.