Strach vs. početí – kdo vyhraje?

Stres. Pro mnohé z nás se stal prakticky neoddělitelnou součástí našich uspěchaných životů, i když mívá na naše zdraví často katastrofální účinky. Proč o něm mluvíme v souvislosti s plánováním miminka? No možná proto, že právě stres často stojí v cestě úspěšnému otěhotnění. Při zkoumání účinků stresu na hormonální stabilitu a chemické prvky obsažené v těle, které mají přímý vliv na úspěšnost početí, přišli vědci s výsledky dokazujícími, že stresované ženy mají během svého cyklu o 12 % nižší šanci na otěhotnění než jejich klidné a vyrovnané kolegyně. Možná je proto ten pravý čas s ním jednou pro vždy zatočit.

Hoďte se do pohody, vše půjde snáz

Ono se to snadno řekne: „Nestresuj se!“ Jenže jak na to? Na jedné straně na nás padají povinnosti v práci, na té druhé si vylívá srdíčko unavený partner, musíme se starat o domácnost, být neustále krásné, vzdělávat se, bavit se, sportovat… No řekněme, kdo by se z toho nezbláznil? Přitom si stačí uvědomit jen pár maličkostí a hned se vám bude žít mnohem snadněji. Tou základní je – uvolněte se.

Často stačí i pár minut denně. Prostě se zastavit, zhluboka se několikrát nadechnout, přestat myslet na aktuální problémy a jen tak na chvíli utéct do svého vlastního světa. Příležitostí je mnoho. Při čekání na autobus například nemusíte nervózně přešlapovat a pokukovat po hodinkách. Namísto zbytečného stresu se uvolněte a přemýšlejte o krásných věcech – třeba o tom, jaký kočárek pro vašeho mrňouska vyberete. Deset minut čekání uteče jako voda a vy budete mít v cuku letu lepší náladu.

7 maličkostí, které vám pomohou od stresu

  • Každý večer si sepište 5 věcí, které se vám povedly

Namísto toho, abyste každý večer bědovala nad tím, kolik povinností jste zase nestihla, se raději pochvalte za to, co všechno jste zvládla. Mohou to být i běžné věci, jako úklid ve skříni nebo povedený koláč, zkrátka cokoliv, z čeho máte radost.

  • Minimálně jednou týdně si naordinujte svou vlastní hodinku

Napusťte si vanu, zajděte si na masáž nebo si zalezte s šálkem čaje a oblíbenou knížkou do pelíšku. Přemýšlejte, relaxujte, užívejte si nic nedělání – bez výčitek. 

  • Neodkládejte povinnosti

Jednoho dne se vám nakupí a ze stresu se už jen tak nedostanete. Ať už jde o nepříjemný e-mail kolegovi nebo neumyté nádobí, když si práci odbydete hned, uleví se vám a odměnou vám bude skvělý pocit ze sebe sama.

  • Dopřejte si ticho

Jak je známo, největším stresorem je pro člověka hluk. A že si ho užijeme za celý den až až. Zkuste pro jednou nepouštět televizi jako kulisu a užijte si alespoň chvilku ticho, jen tak přemýšlejte nebo si povídejte s partnerem. Mozek si díky tomu odpočine a všechny starosti se doslova vykouří ven. 

  • Strach hoďte za hlavu

A raději se těšte na vše, co brzy přijde. Každé zaváhání může mít neblahé účinky na vaše tělo, proto raději do své hlavy černé myšlenky vůbec nepouštějte. Přejte si šťastné a zdravé miminko a uvidíte, že se vše vyplní. 

  • Hýbejte se – nejlépe na čerstvém vzduchu

I krátká procházka občas dokáže divy. Namísto vysedávání u seriálů se překonejte a vyrazte ven. Pohyb na čerstvém vzduchu je zárukou hotového přívalu endorfinů, které zaženou stres a vy budete hned myslet jen na příjemné věci.

  • Milujte se

A to nejen pod peřinou. Nebojte se projevit lásku lidem okolo vás – rodičům, sourozencům, kamarádkám… a hlavně sama sobě! Jen tehdy, když ji budete dávat, se vám bude od ostatních také zpátky vracet. A to je ten nejlepší recept na skvělý den bez stresu. :-)